Martin Valenta Rôzne

Blížia sa vedci k objaveniu pôvodu vesmíru?

Vedci začali so zrážkami iónov olova. Experimenty s ťažšími iónmi olova potrvajú štyri týždne. Ich cieľom je vytvoriť takzvanú kvark-gluónovú plazmu a zistiť tak, ako fungoval vesmír krátko po Veľkom tresku.

Odborníkom sa podarilo uskutočniť prvé úspešné zrážky iónov olova v nedeľu a následne stabilizovali lúče iónov tak, aby mohli začať s fyzikálnymi experimentmi. Pri týchto zrážkach dosahujú teploty hodnotu až desať biliónov stupňov Celzia, čo je miliónkrát viac než teplota Slnka. Ide o vôbec najvyššiu teplotu, akú sa podarilo dosiahnuť počas vedeckého experimentu. Vedci z CERN dúfajú, že sa im počas týchto experimentov podarí vytvoriť takzvanú kvark-gluónovú plazmu a zistiť tak, ako fungoval vesmír krátko po Veľkom tresku.

Pokusy so zrážaním iónov olova budú trvať štyri týždne, po nich LHC pre údržbu dočasne vypnú. V budúcom roku v ňom opäť začnú so zrážkami protónov. Veľký hadrónový urýchľovač po prvý raz spustili v septembri roku 2008, no pre závažnú poruchu v kruhovom tuneli s obvodom 27 kilometrov museli jeho prevádzku na viac ako rok prerušiť. LHC sa zameriava na kolízie častíc, ktoré sa pri veľkej energii pohybujú v opačných smeroch.

Miliardy kolízií, z ktorých každá vytvára podmienky, ktoré existovali v zlomku sekundy po Veľkom tresku, keď vesmír pred 13,7 miliardami rokov vznikal, vyprodukuje údaje, ktoré zaznamená a analyzuje približne 10-tisíc vedcov z CERN a celého sveta. Jedným z cieľov odborníkov je aj objav Higgsovho bozónu, o ktorom sa škótsky fyzik Peter Higgs pred troma desaťročiami domnieval, že by mohol vysvetliť, ako sa hmota spojila a vytvorila tak vesmír so všetkým, čo v ňom existuje.

zdroj: SITA / WEBNOVINY